à quoi bon ? In reality the crossing had been made in fine weather and Bonaparte had been led across by a guide a few days after the troops, mounted on a mule. The tack is simpler, lacking the martingale, and the girth is grey-blue. Tableau original du Louvre, peint en 1848, vendu aux États-Unis, acheteur inconnu, racheté par le collectionneur John Naylor en août 1853 pour 1 750 livres. En mai 1800, alors que les armées autrichiennes assiè… He had sat for Gros in 1796 on the insistence of Joséphine de Beauharnais, but Gros had complained that he had not had enough time for the sitting to be of benefit. The picture is signed L.DAVID YEAR IX. The cloak is orange-red, the collar is black, and the embroidery of the gauntlet is very simple and almost unnoticeable. The installation of Napoleon as First Consul and the French victory in Italy allowed for a rapprochement with Charles IV of Spain. The refusal to attend a sitting marked a break in the portraiture of Napoleon in general, with realism abandoned for political iconography: after this point the portraits become emblematic, capturing an ideal rather than a physical likeness. Unable to convince Napoleon to sit for the picture, David took a bust as a starting point for his features, and made his son perch on top of a ladder as a model for the posture. It remains there today, now part of the collection of the Österreichische Galerie Belvedere. The picture is not signed. Trois autres répétitions de taille réduite sont accrochées à la bibliothèque Thiers de Paris, au palais de Buckingham de Londres et dans une collection privée. technique: huile sur toile . Bonaparte franchissant les alpes. Critiquant le caractère allégorique et irréaliste de la scène George Onslow aurait passé commande au peintre d'un tableau sur le même sujet, traité de manière réaliste[1]. In 2005, Artist, Kehinde Wiley, imitated the original painting of Jacques-Louis David by transforming the traditional portrait into a contemporary version of Napoleon. [4] It does not indicate the summit, but rather shows the observer the inevitability of victory and at the same time orders his soldiers to follow. Il enfourche une mule, sa main droite est glissée sous son uniforme, sa main gauche est posée sur le pommeau de la selle. Was it coincidence or a hint of his ambitions? In The Death of Marat, the dying revolutionary holds a page with the name of his assassin, Charlotte Corday. [1] His left hand grips the reins of his steed. Tous les trois ont en effet accompli l’exploit de traverser les Alpes avec leurs armées. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Birkhauser qui en font don au Louvre par l'intermédiaire de la Lutèce Fondation et du Metropolitan Museum of Art en 1982. Napoleon's face appears youthful. Stephen Bann suggère que la rencontre entre George Onslow et le peintre a bien eu lieu, mais que Delaroche aurait choisi de produire deux œuvres presque identiques et d'en envoyer une pour l'Amérique [4]. Vos avantages. In return Napoleon was offered sixteen Spanish horses from the royal stables, portraits of the king and queen by Goya, and the portrait that was to be commissioned from David. L'exemplaire de George Onslow est en fait la deuxième version de l'œuvre et non l'original. are engraved on rocks. Retour sous 100 … The landscape is darker and Napoleon's expression is sterner. The officer with the sabre is again masked by the tail of the horse. The 1803 version was delivered to Milan but confiscated in 1816 by the Austrians. The second Versailles version (267 × 230 cm; 105 × 90​1⁄2 in) shows a black and white horse with complete tack but lacking the martingale. The bare rather than gloved hand may indicate Napoleon desiring to appear as a peacemaker rather than a conqueror. Il est coiffé d'un bicorne de feutre noir galloné d'or. Il représente Napoléon sur une mule,un jeune garçons pourrais portés un regard négatif sur Napoléon car à l'inverse de d'habitude l'empeureur n'est pas représenté sous son meilleur profil, il n'est pas glorieux,fiére ou encore en quête … David often left this task to his assistants. He commissioned Delaroche to produce a more accurate version which featured Napoleon on a mule; the final painting, Bonaparte Crossing the Alps, was completed in 1850. BonapartefranchissantlesAlpes! Mais Paul Delaroche a proposé une représentation bien plus réaliste de ce qu’à pu être la traversée des Alpes de Napoléon. Bonaparte franchissant les Alpes est un tableau peint en 1848 par le peintre français Paul Delaroche. La toile, de grande dimension (celle du Louvre mesure 2,89 m sur 2,22 m, soit un peu plus grande que la version de David), représente Napoléon Bonaparte, alors premier consul, en train de traverser un col des Alpes. La peinture représente Napoléon Bonaparte à la tête de son armée traversant les Alpes sur une mule, au printemps 1800, lors de la seconde campagne d'Italie. The horse from the first version is almost identical in posture and colouring to one featured in the melee of The Intervention of the Sabine Women. À l'instar de l'œuvre de David, la toile de Delaroche a été largement reproduite. In The Death of Socrates, the philosopher—on the point of drinking hemlock—continues teaching his disciples with a gesture of reprimand at their emotional displays. Initially commissioned by the King of Spain, the compositio… L'autre élément est la différence de forme des rochers du premier plan. His head is turned towards the viewer, and he gestures with his right hand toward the mountain summit. It is now held in the Charlottenburg Palace in Berlin. In background a line of the soldiers interspersed with artillery make their way up the mountain. Dark clouds hang over the picture and in front of Bonaparte the mountains rise up sharply. Le tableau appartient ensuite à la collection de M. et Mme. — But Citizen First Consul, I am painting you for your century, for the men who have seen you, who know you, they will want to find a resemblance. longtemps considéré comme l'exemplaire original, à cause d'une confusion de Delaborde et Goddé dans le catalogue de l'œuvre de Delaroche publié en 1858, il s'agit en fait d'une seconde version comme le montre la date mentionné sur le tableau Paul Delaroche, Nice 1850. Bonaparte franchissant les alpes Bonaparte franchissant les Alpes — Wikipédi . Le 2 mars 1796, quelques mois après son entrée en fonction, le Directoire confie à Bonaparte le commandement de la campagne d’Italie contre les forces autrichiennes. Bonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard, Département des peintures du musée du Louvre, https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Bonaparte_franchissant_les_Alpes&oldid=164379981, Collection de peintures françaises du Louvre, Page pointant vers des bases relatives aux beaux-arts, Portail:Époque contemporaine/Articles liés, Portail:France au XIXe siècle/Articles liés, licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions, comment citer les auteurs et mentionner la licence. Le général carthaginois et l’empereur d’occident de la dynastie des Carolingiens viennent donc se lier au destin de Napoléon. It isn't the exactness of the features, a wart on the nose which gives the resemblance. À l'époque du tableau de Delaroche, seulement deux versions autographes du portrait équestre de David étaient en France, celle de Versailles accrochée au palais depuis 1837, et l'exemplaire appartenant à la famille du peintre, dans la collection privée de la baronne Jeanin fille de David (donné à Napoléon III en 1850, aujourd'hui à Versailles depuis 1979). David chose symbolism rather than allegory. Le décor est constitué de montagnes et de rochers enneigés. The youthful figure of Bonaparte in the initial painting reflects the aesthetic of the "beautiful ideal" symbolized by the "Apollo Belvedere" and taken to its zenith in The Death of Hyacinthos by Jean Broc, one of David's pupils. Lors de sa réception à Londres, les critiques anglais ont estimé que Delaroche avait échoué dans sa tentative de traduire le génie de Napoléon par des moyens réalistes. us. The girth is red. The portrait was to hang in the Royal Palace of Madrid as a token of the new relationship between the two countries. Napoleon's features are older, he has shorter hair, and—as in the Charlottenburg version—there is the faint trace of a smile. Bonaparte franchissant les Alpes Paul Delaroche, 1850 I. Fiche d’identité * Nature de l’œuvre : huile sur toile * Date: réalisée entre 1848 et 1850 * Artiste : Paul Delaroche (1797-1856) Professeur aux Beaux-arts et peintre parmi les plus réputés de son siècle, il fut par ailleurs l’initiateur de l’anecdote historique, genre à … There is however, the possibility that it was just an indication of Charlemagne's status as emperor of the Holy Roman Empire. [1] However, from the outset the painting was first and foremost propaganda, and Bonaparte asked David to portray him "calm, mounted on a fiery steed" (Calme sur un cheval fougueux), and it is probable that he also suggested the addition of the names of the other great generals who had led their forces across the Alps: Hannibal and Charlemagne. The first of the five portraits was painted in four months, from October 1800 to January 1801. Two of Napoleon's horses were used as models for the "fiery steed": the mare "la Belle" which features in the version held at Charlottenburg, and the famous grey Marengo which appears in those held at Versailles and Vienna. Initialement intitulée Tableau-portrait équestre du Premier Consul, représenté dans le moment où il passe les Alpes au mont Saint-Bernard le 30 floréal an VIII (aussi nommé dans ses différentes versions : Le Premier Consul franchissant les Alpes au col du Grand-Saint-Bernard, Napoléon passant le mont Saint-Bernard, Bonaparte … Second exemplaire de la Walker Art Gallery de Liverpool, acheté par Arthur George troisième comte d'Onslow, le tableau est acquis par le musée de Liverpool en 1893 lors de la vente de la collection Onslow. Christophe Henry, « Bonaparte franchissant les Alpes au Grand-Saint-Bernard : Matériaux et principes d'une icône politique », dans Daniel Roche, Le Cheval et la guerre : du XVe au XXe siècle, Association pour l'Académie d'art équestre de Versailles,‎ 2002 (ISBN 2-913018-02-5), p. 347-365 The embroidery and the style of the bicorne suggest that the picture was completed after 1804. Napoleon's features are sunken with the faint hint of a smile. La date 1848 peinte sur la toile a démontré qu'il s'agissait de l'original. For the painting by Paul Delaroche, see, For another example of David's inclusion of the signature and date as part of the painting see. Il existe cinq versions de l'œuvre, l'exemplaire daté de 1848 exposé au Louvre est considéré comme le premier original, une deuxième version datée à Nice en 1850, appartient à la Walker Art Gallery de Liverpool et a longtemps été considérée à tort comme la première version. Léonidas in Thermopyles shows a Spartan engraving details of their sacrifice on a wall. The inclusion of Charlemagne and the "IMP" (signifying Imperator, i.e. Jacques Louis David (1801). After having captured the basic outline with an ochre drawing, he would flesh out the painting with light touches, using a brush with little paint, and concentrating on the blocks of light and shade rather than the details. T’as vu comme il se cabre, il tombe même pas et y se tient que d’une main. Primaire Ce1 Enseignements artistiques Arts plastiques « Bonaparte franchissant les Alpes au Grand-Saint-Bernard », de Jacques-Louis David Ce1 Enseignements artistiques Arts plastiques « Bonaparte Il s’inspire du tableau de David mais choisit d’illustrer le génie de Bonaparte de manière réaliste, sans complaisance, dans le pur style romantique. Vienne. David uses inscriptions to reinforce the symbolism in eight of his known works: Bélisaire asking for Alms, Andromache Mourning Hector, The Death of Marat, The Furrier of Saint-Fargeau (lost), Napoleon Crossing the Alps, Sappho and Phaon, Napoleon in his Study, and Leonidas at Thermopylae. Le Premier Consul franchissant les Alpes au col du Grand-Saint-Bernard. La principale différence entre les deux versions du Louvre et de la Walker Art Gallery se situe à gauche de l'œuvre. The picture is not dated but is signed L.DAVID. The French ambassador to Spain, Charles-Jean-Marie Alquier, requested the original painting from David on Charles' behalf. Celui-ci est conduit par un guide, qui gravit le col en s'aidant d'une canne. Mona : Et l’autre. In the foreground BONAPARTE, HANNIBAL and KAROLVS MAGNVS IMP. In the first Versailles version (272 × 232 cm; 107 × 91​1⁄3 in), the horse is a dappled grey, the tack is identical to that of the Charlottenburg version, and the girth is blue. The first two copies were exhibited in the Louvre in June 1801 alongside The Intervention of the Sabine Women, and although there was an outcry in the press over the purchase, the painting quickly became well known as a result of the numerous reproductions that were produced, the image appearing everywhere from posters to postage stamps. Charlottenburg. David le répéta pour le premier consul.. The gesture is omnipresent in David's painting, from St. Roch Interceding with the Virgin for the Plague Stricken to Mars disarmed by Venus and the Graces. Two of David's pupils assisted him in producing the different versions: Jérôme-Martin Langlois worked primarily on the first two portraits, and George Rouget produced the copy for Les Invalides. The 1802 copy from Les Invalides was taken down and put into storage on the Bourbon Restoration of 1814; but in 1837, under the orders of Louis-Philippe, it was rehung in his newly declared museum at the Palace of Versailles, where it remains to the present day. John Everett Millais also used the image to contrast David's theatrical rhetoric with a naturalistic scenario in his painting The Black Brunswicker, in which a print of the painting hangs on the wall of a room in which one of the Brunswickers who fought at the Battle of Quatre Bras prepares to leave his sweetheart to join the fight against Napoleon. The horses of the Greek statuary which appear many times in David's notebooks point to the bas-reliefs of the Parthenon as a source of inspiration. The horse rears up on its back legs, its mane and tail whipped against its body by the same wind that inflates Napoleon's cloak. Contents. Napoleon initially requested to be shown reviewing the troops but eventually decided on a scene showing him crossing the Alps. jacques-louis david 1803. introduction de l'oeuvre et de l'artiste. The lack of early studies may in part be explained by Bonaparte's refusal to sit for the portrait. À l'arrière plan à gauche on perçoit un officier maintenant de sa main son chapeau. croyez-vous que les grands hommes de l'Antiquité dont nous avons les images aient posé ? La peinture fut critiquée par plusieurs spécialistes de la question sur le réalisme de la scène. Toiles comparées : Bonaparte Franchissant les Alpes. Ainsi Bonaparte nous apparaît chevauchant un mulet vêtu d’une simple redingote … While Delaroche's painting is more realistic than the symbolic heroic representation of David, it was not meant to be demeaning - Delaroche admired Bonaparte and thought that the achievement was not diminished by depicting it in a realistic fashion. titre: bonaparte franchissant le grand-saint-bernard. 1 1. Bonaparte franchissant les Alpes est un tableau peint en 1848 par le peintre français Paul Delaroche. His figure of Bonaparte is heroic and idealized but it lacks the concrete symbols of allegorical painting. Ce tableau fut peint pendant l'automne et l'hiver 1800 pour le roi d'Espagne . Jourquin J. – Les cinq tableaux de Bonaparte franchissant les Alpes au Grand-Saint-Bernard – Le Souvenir Napoléonien n° 392, décembre 1993. Proposé par : Gérard 26 septembre 2006 à 12:37 (CEST){{{4}}} Cet article a, selon moi, les qualités nécessaires à devenir un AdQ. However, the people of Milan refused to give it up and it remained in the city until 1825. La toile du Louvre est signée et datée en bas à gauche Paul Delaroche, 1848, celle de Liverpool Paul Delaroche, Nice 1850. François Gerard, a former pupil of David, posed for the hand. (1797-1856) exécute une autre version de Bonaparte franchissant les Alpes (musée du Louvre). The uniform is more accurate, however, as David was able to borrow the uniform and bicorne worn by Bonaparte at Marengo. Bonaparte appears mounted in the uniform of a general in chief, wearing a gold-trimmed bicorne, and armed with a Mamluk-style sabre. Ceux-ci, membres de la deuxième coalition formée pour combattre la France républicaine, étaient en position de force en Italie. bonaparte franchissant les alpes. [2] [3] La pintura muestra a Bonaparte montado en una mula, guiando a su ejército a través de los Alpes… On completion of the initial version, David immediately began work on the second version which was finished on 25 May, the date of Bonaparte's inspection of the portraits at David's Louvre workshop. Wiley aimed to confront and critique historical traditions to acknowledge Black culture. The youthful posture of David's son, forced into posing for the artist by Bonaparte's refusal to sit, is evident in the attitude of the Napoleon portrayed in the painting; with his legs folded like the Greek riders, the youthful figure evokes the young Alexander the Great mounted on Bucephalus as seen on his sarcophagus (now in the archaeological museum of Istanbul). Là où le Bonaparte de David est idéalisé à la manière … Le peintre va sûrement pas le montrer se cassant la figure ; Napoléon aurait vite fait de le virer ! The Charlottenburg version (260 × 226 cm; 102​1⁄3 × 89 in) shows Napoleon in a red cloak mounted on a chestnut horse. For what good? Il est vêtu d'un uniforme d'officier général recouvert par une redingote grise, il porte une culotte de peau blanche et des bottes à l'écuyère. Gros, David's pupil, produced a small oil sketch of a horse being reined in, which was a probable study for Napoleon's mount, and the notebooks of David show some sketches of first thoughts on the position of the rider. Pierre Delaroche, Bonaparte franchissant les Alpes en 1800, 1848, musée du Louvre La plupa t des douments sont ext aits du manuel Hatie utilisé au ollège et du site Histoie pa l’image. Version: Château de la Malmaison, January 1800/1, 260 × 221 cm, M.M.49.7.1, commissioned by Charles IV of Spain; 2 2. Dans le tableau du Louvre, la tête du cheval n'est pas visible, masquée en partie par la jambe de la mule, tandis que dans celle de Liverpool, on voit sa tête et deux mains qui lui tiennent la bride. There are also hints of Titus in The Destruction of the Temple of Jerusalem by Nicolas Poussin, a painter who strongly influenced David's work. The raised hands of the Oath of the Horatii, the Tennis Court Oath or The Distribution of the Eagles are rhetorical devices making pleading manifest in the paintings. Resté dans la collection de la famille jusqu'en 1967, il est mis en vente chez Christie's en 1968 et en 1971. In the original version held at Malmaison (260 × 221 cm; 102​1⁄3 × 87 in), Bonaparte has an orange cloak, the crispin (cuff) of his gauntlet is embroidered, the horse is piebald, black and white, and the tack is complete and includes a Running Martingale. The painting is signed in the yoke of the breastplate: L. DAVID YEAR IX. Avec une grande audace, Bonaparte joua la surprise en franchissant un col réputé peu praticable au printemps. In the spring of 1800 he led the Reserve Army across the Alps through the Great St. Bernard Pass. La peinture représente Napoléon Bonaparte à la tête de son armée traversant les Alpessur une mule, au printemps 1800, lors de la seconde campagne d'Italie. Emperor) raises doubts as to the level of Bonaparte's involvement with the addition of the inscriptions. Bonaparte franchissant les Alpes est une représentation de Napoléon Bonaparte peinte entre 1848–1850, par le peintre français Paul Delaroche.La peinture montre Bonaparte à la tête de son armée traversant les Alpes sur une mule, au printemps 1800, dans le but de surprendre l'armée autrichienne en Italie.. La peinture est inspiré de l'œuvre de Jacques-Louis David Bonaparte … Une copie par Georges Rouget était aussi visible à la bibliothèque des Invalides. Napoleon Crossing the Alps (also known as Napoleon at the Saint-Bernard Pass or Bonaparte Crossing the Alps; listed as Le Premier Consul franchissant les Alpes au col du Grand Saint-Bernard) is any of five versions of an oil on canvas equestrian portrait of Napoleon Bonaparte painted by the French artist Jacques-Louis David between 1801 and 1805. Having taken power in France during the 18 Brumaire on 9 November 1799, Napoleon was determined to return to Italy to reinforce the French troops in the country and retake the territory seized by the Austrians in the preceding years. David had also managed to persuade him to sit for a portrait in 1798, but the three hours that the fidgety and impatient Bonaparte had granted him did not give him sufficient time to produce a decent likeness. The scarf tied around Napoleon's waist is light blue. ... tout en tendant le doigt vers les Alpes, et plus symboliquement, vers les hauteurs et la grandeur. Dans ce tableau, David met en scène un épisode fameux de la seconde campagne d’Italie (1799-1800) menée par Bonaparte, Premier consul, contre les Autrichiens. Faithful to his desire for a "return to the pure Greek" (retour vers le grec pur), David applied the radical neo-classicism that he had demonstrated in his 1799 The Intervention of the Sabine Women to the portrait of Bonaparte, with the use of contemporary costumes the only concession. The girth around the horse's belly is a dark faded red. Künzi F. – Bonaparte, Bicentenaire du passage des Alpes 1800-2000 – Fondation Pierre Gianadda, Martigny, 2000. There are traces of snow on the ground. In Napoleon Crossing the Alps, the gesture leaves no doubt as to the will of the commander to arrive to his goal. — Ressemblant ? dimensions: 2,70 x 2,32. lieu de conservation: chateau des versailles , galeries historiques. David, who had been an ardent supporter of the Revolution but had transferred his fervour to the new Consulate, was eager to undertake the commission. […] Personne ne s'informe si les portraits des grands hommes sont ressemblants, il suffit que leur génie y vive. Cependant cette version des faits est erronée car aucune version du portrait de David n'était accrochée au musée du Louvre depuis 1802, date où les versions de Malmaison et de Berlin furent exposées avec Les Sabines. In contrast to his predecessors François Boucher and Jean-Honoré Fragonard, who employed a red or grey undercoat as a base colour on which to build up the painting, David employed the white background of the canvas directly underneath his colours, as some of his unfinished works show, such as his first attempt at a portrait of Bonaparte or his sketch of the Tennis Court Oath. 260 x 221 cm Musée national - Malmaison. Bonaparte cruzando los Alpes (también llamado Napoleón cruzando los Alpes, a pesar de la existencia de otra pintura con ese nombre) es una pintura al óleo de 1848-1850 que retrata a Napoleón Bonaparte, [1] realizada por el artista francés Paul Delaroche. The Austrian forces, under Michael von Melas, were laying siege to Masséna in Genoa and Napoleon hoped to gain the element of surprise by taking the trans-Alpine route. It was finally installed at the Belvedere in Vienna in 1834. Il existe cinq versions de l'œuvre, l'exemplaire daté de 1848 exposé au Louvre est considéré comme le premier original, une deuxième version datée à Nice en 185… Paul Delaroche (1797-1856) Napoléon Bonaparte franchissant les Alpes au col du Grand-Saint-Bernard en 1800 1848 Huile sur toile Paris, musée du Louvre Son visage est impassible et son regard dirigé vers le spectateur. The results of this technique are particularly noticeable in the original version of Napoleon Crossing the Alps from Malmaison, especially in the treatment of the rump of the horse. [5]. The painting was handed down through his descendants until 1949, when his great grandniece, Eugenie Bonaparte, bequeathed it to the museum of the Château de Malmaison. Bonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard, Jacques-Louis David, vers1800. He took it with him when he went into exile in the United States, and it hung at his Point Breeze estate near Bordentown, New Jersey. C'est le caractère de la physionomie ce qui l'anime qu'il faut peindre. Series of paintings by Jacques-Louis David, This article is about the painting by Jacques-Louis David. Bonaparte cruzando os Alpes Bonaparte franchissant les Alpes; Autor Paul Delaroche: Data 1848: Técnica óleo sobre tela: Dimensões 279,4 × 214,5 Genre(:Peintureàl’huilesurtoile!Localisation!Musée!du!Louvre,!Paris! A fifth version was produced by David and remained in his various workshops until his death. Là où le Bonaparte de David est idéalisé à la manière d'un héros antique, celui de Delaroche est représenté de manière réaliste et sans complaisance, dans un style romantique qui était en vogue à l'époque. Arthur George, 3rd Earl of Onslow, who had a large Napoleonic collection, was visiting the Louvre with Paul Delaroche in 1848 and commented on the implausibility and theatricality of David's painting. Nabi : Dis donc il savait drôlement bien faire du cheval !! — Poser ? After Napoleon's rise to power and the victory at Marengo, the fashion was for allegorical portraits of Bonaparte, glorifying the new Master of France, such as Antoine-François Callet's Allegory of the Battle of Marengo, featuring Bonaparte dressed in Roman costume and flanked by winged symbols of victory, and Pierre Paul Prud'hon's Triumph of Bonaparte, featuring the First Consul in a chariot accompanied by winged figures. The version from the Belvedere (264 × 232 cm; 104 × 91​1⁄3 in) is almost identical to that of Versailles but is signed J.L.DAVID L.ANNO X. Paul Delaroche (1848 ). Christophe Henry, « Bonaparte franchissant les Alpes au Grand-Saint-Bernard : Matériaux et principes d'une icône politique », dans Daniel Roche, Le Cheval et la guerre : du XV e au XX e siècle, Association pour l'Académie d'art équestre de Versailles, 2002 (ISBN 2-913018-02-5), p. 347-365 Engravings from Voyage pittoresque de la Suisse served as models for the landscape. The officer holding a sabre in the background is obscured by the horse's tail. In this picture, the rocks bear the names of Hannibal and Charlemagne alongside Bonaparte, linking them by their crossing of the Alps, and portraying Napoleon as their successor. In 1850 it was offered to the future Napoleon III by David's daughter, Pauline Jeanin, and installed at the Tuileries Palace. La peinture est inspirée de l'œuvre de Jacques-Louis David Bonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard (18011803), où David montre aussi Napoléon traversant le col du Grand-Saint-Bernard, mais présentant des différences significatives entre les deux conceptions du même sujet. Bonaparte franchissant les Alpes au Grand-Saint-Bernard - 1800. Christophe Henry, « Bonaparte franchissant les Alpes au Grand-Saint-Bernard : Matériaux et principes d'une icône politique », dans Daniel Roche, Le Cheval et la guerre : du XV e au XX e siècle, Association pour l'Académie d'art équestre de Versailles, 2002 (ISBN 2-913018-02-5), p. 347-365 Versailles 2. Il renouait avec l’exploit des grands capitaines du passé, dont les noms sont inscrits dans la roche aux pieds du cheval, Hannibal, passant les Alpes avec ses éléphants en 218 lors de la Deuxième Guerre punique, et … With the second layer, David concentrated on filling out the details and correcting possible defects. : document utilisé comme source pour la rédaction de cet article. The original painting remained in Madrid until 1812, when it was taken by Joseph Bonaparte after his abdication as King of Spain. David worked using two or three layers.